Visitors

12/10/15

Oxymoróny a dadaismus

...a tak jsem našla starou básničku. Jen tak, náhodou. Byla ve starém sešitě z němčiny, a vzhledem k tomu, že ani nemám náladu nic dělat, nevím, proč jsem ho vyhrabala. Jasně, je v něm napsané téma, které potřebuji zpracovat, akorát ho teď nechci dělat. Možná zítra, možná pozítří, do úterka času dost. No, každopádně jsem si to přečetla a zjistila, že to docela vystihuje můj momentální stav (ne pořád, ne ve všem, ale necháme rány, ať se samy zahojí). Zde je ona oxymorónská básnička:

Tupý meč mi setnul hlavu,
je den, já nic nevidím,
v moři krve tady plavu
je hluk, já nic neslyším,
za okamžik rychle umřu
vůně už neucítím...

Docela dobré, ne? Bylo to složené nějak kvinta-sexta, domácí úkol z češtiny. Nejsem žádný rozený básničkář, ale na tenhle princeznovský kousek jsem docela pyšná. Stejně jako na další, ale o tom jindy.

Ještě přidám dadaistickou básničku složenou přesně podle dadaistických předpisů (tzn. rozstříhejte text na slova, náhodně je zamíchejte, sestavte do řádků a opište básničku). Byla to síla, dost nás to bavilo. Tolik srandy v hodině češtiny (a navíc literatury!) už dlouho nebylo. Akorát jsem upravila tvary slov, aby byly ve správných pádech. Na tohle by možná byla lepší angličtina, někdy to zkusím s ní. A dadaistická básnička je pár dnů (konkrétně jeden a půl, takže vlastně ne pár) na světě:

Jsem - se bláto stromu
a asi...?
Tobě bylo kaluží
v šel já plazil
svítilo auto teď
jsem, byl jsem kroupějí,
jsem běžel zemí.
Na otáčím pod hrobem
se světlo a pes. Jsem blízko,
byl v...

Z tohoto jsem taky nadšená. Jak něco založené na principu náhody může dát tak pěkný text? (Dobře dobře, ty předložky tam mnohdy nesedí, příště asi budu stříhat předložku s se slovem a zvratné se/si se slovesem.) Náhodou to dává docela dobrý smysl. A, hm, jelikož jsem se naladila na melancholické cítění, tak v tom i něco cítím. To se normálně nestává.
A čeština dneska proto, že když jsem smutnější než veselá, tak jí vyjádřím víc věcí. Mám moc ráda náš vznešený jazyk. Angličtinu jindy, třeba i s anglickou dadaistickou básničkou, která nemusí řešit pády...

P.S. Je docela příjemné nechat slzy stéct po tvářích... Příjemně to lechtá...

xxx Princezna

No comments:

Post a Comment